piątek, 23 stycznia 2009

GParted - partycjonowanie dysków

Na pewno zastanawialiśmy się kiedyś jak ułożyć partycje i jakim programem to zmienić. Odpowiedź jest prosta. GParted. Jest bardzo dobry program do zmieny rozmiarów partycji, formatowania itp. Przejdźmy do tego jak uruchomić program. Screeny z Ubuntu 8.10 zainstalowanego na dysku.

Po uruchomieniu systemu(czy to z dysku, czy z CD-ROMu) włączamy Terminal.
W oknie Terminalu wpisujemy:

 $ sudo gparted

W livecd od razu uruchomi się program. W systemie z dysku trzeba najpierw zainstalować gparted:
 $ sudo apt-get install gparted

Po ponownym uruchomieniu programu i podaniu hasła roota mamy już program. Przejdźmy więc do omówienia.
W oknie zobaczymy listę wszystkich partycji. W prawym górnym rogu możemy zmienić dysk, z którego wyświetlane są partycje. Tak, jak widać na powyższym obrazku, ja mam na dysku 6 partycji. Dwie w systemie ntfs - jedna z Windowsem, druga z dokumentami, muzyką i innymi plikami, które zamontowałem podczas instalacji odpowiednio w /media/windows i /media/programo. Dwie w systemie reiserfs - jedną z montowaniem w /home (wszystkie pliki użytkowników), a drugą w / (system i aplikacje). Następną partycję 2 GB użyłem na swap, czyli na partycję wymiany. Ostatnią zaś przeznaczyłem pod wymianę - z FAT32 Linux i Windows odczytują i zapisują dane.

GParted jest intuicyjny. Nie wprowadza zmian od razu, ale po kliknięciu na Apply, więc zawsze może coś cofnąć za pomocą przycisku Undo. Po kliknięciu na prawym przyciskiem myszki na którąś partycję, zobaczymy menu, w którym możemy wybrać formatowanie partycji, zmianę rozmiaru itp.

Brak komentarzy: